Lassan hungarikum lesz a népszerű üdítőből, legalábbis az érintett miniszter szerint.

Érdeklődve olvasom a kormányzati kommunikáció legszebb gyöngyszemeit. Igyekszem már nem felháborodni, inkább csak afféle kikapcsolódásként- ilyen szélsőséges okosságokat a legjobb humoristáink sem tudnak kitalálni.

Most Fazekas Sándor dobta be a Coca-Cola bombát azzal, hogy ha úgy nézzük, ez is egy magyar termék, mert minden eleme hazai forrásból származik. Azt is tudjuk, hogy nálunk palackozzák, tehát gyakorlatilag simán beleérthetjük azon termékek körébe, amelyek nem számítanak importáltnak. Így aztán el lehet érni a vágyott 80 százalékos részarányt a polcokon, tehát boldogok lehetünk mindannyian.

Azért minden ilyen történetnek sok olvasata van. Egyrészt az, hogy természetesen vannak olyan termékek, amiket így is, úgy is be kell hozni, mert nálunk nem teremnek meg: nincs magyar banán vagy magyar narancs. (Azt azért csendben elmondanám, hogy nagy lenne a felháborodás a külföldre minőségi magyar terméket szállító cégeknél, ha odakinn nemzeti érdekek védelme címén szeretnék meggátolni a polcra kerülésüket- mert minden történetnek két oldala van. Ha nekünk szabad élelmiszeripari szabadságharcot folytatni, nekik is.)

Másrészt a "magyar" Coca-Cola azért nem egy tőröl metszett hungarikum. Igazi globális termék, és bármilyen alapanyagokból készül, bármilyen gyárban palackozzák, a nyereség elsősorban Atlantában csapódik le, nem nálunk. A márka világszerte ismert, és ennek köszönhetően amikor egy külföldi bemegy egy falusi kisboltba, ott is talál olyan terméket, amit szeret. 

A totális piacvédelem azt jelentené, hogy ezeket a nemzetközi termékeket is próbáljuk sarokba szorítani, és így mindenki kénytelen-kelletlen Gémeskutas Kaula meg hasonló üdítők közül választhatna. De erre a védelemre nekünk magunknak sincs szükségünk, hiszen felnőtt emberek vagyunk, el tudjuk dönteni, mit akarunk inni és mit nem. A kormány ne atyáskodjon, hanem abban segítsen, hogy ami polcokra kerül, jó minőségű legyen- bárhonnan származik. Olyan durva dolgokkal buktak le echte magyar kisüzemek, hogy akkor inkább eszek olcsó német húsárut...

Viszont amikor egy miniszternek sikerül magyar termékké kinevezni a Coca-Colát, akkor az egész nagy piacvédelmet idézőjelbe teszi. Vajon hány olyan termék van még, ami így "magyar", s ami emiatt fölényben van a valódi magyar vállalkozások termékeivel szemben? Nem azt mondom, hogy ez Fazekas első nagy mutatványa a politikában, ám nagyon is jellemző rá.

Meg arra, hogy nálunk tulajdonképpen mennyire nem számít, mit tud és mire képes egy politikus- alulról sose buktatható meg, csakis felülről leváltható. Amíg belefér a kvázi hungarikum kóla, addig érinthetetlen. Ha valamiért körön kívül kerül, az sem fog számítani, ha igazi komoly szakember, nagy eredményekkel. (Bár ilyen kormánytagból nemigen akad.)

Csodát tehát kár várni. Ilyen tempóban mégiscsak eljuthatunk (ismét) a magyar narancsig. Szép világ lesz!